Bersih 3.0 284

Bersih 3.0 284
#DataranMerdeka

Sabtu, 29 Mac 2008

RM2juta : Reaksi Raja Petra Kamarudian

Ikuti reaksi Raja Petra Kamarudian terhadap keputusan Mahkamah yang mengarahkanya membayar RM2juta kepada Nordin Kardi. Rencana asalnya disini

Nordin Kardi NC UUM, akhirnya mendapat penghakiman terhadap saya . Apabila mereka mula-mula menyampaikan surat dakwaan ke atas saya, jumlah tuntutan ialah RM85 juta. Saya sebenarnya agak tersinggung kerana hanya sekadar RM85juta dan bukan ‘angka genap’ RM100 juta. Saya sangka nilai diri saya lebih dari itu.Bagaimana pun, apabila mahkamah membuat keputusan , jumlah tersebut dikurangkan hanya RM4 juta (RM2 juta untuknya dan RM2juta untuk UUM) Maka sama ada dia menuntut saya RM100 juta atau RM85 juta, tidak menjadi hal apa-apa pun.

Keputusan mahkamah , bagaimana pun, bukan berdasarkan kepada ‘nilai’ diri saya.Ianya berdasarkan nilai keatas Nordin Kardi dan UUM. Saya didakwa telah mencemarkan reputasi Nordin dan juga semua universit yang terdapat di Malaysia termasuk para cendekiawan yang menerajuinya.Dalam satu cara, Nordin memfailkan umpama tuntutan ' class action ’ terhadap saya , mempertahankan bukan sahaja reputasinaya, dan bukan sahaja reputasi UUM, malah seluruh universiti di Malaysia; dan kesemua para cendekiawan Malaysia yang menerajui universiti tersebut. Dan mahkamah telah menilaikan kesemua reputasi yang dirangkum dengan hanya RM4juta.

Mahkamah telah menyuarakan bahawa kesemua reputasi mereka ini bernilai hanya RM4 juta.Cukuplah apa yang saya katakan.

Yang sebenarnya, Nordin tidak memenangi kes tersebut.Ianya aadalah sebaliknya. Saya ‘lontar’ kes itu. Apabila peguamnya menghantar kepada saya Letter of Demand, saya tidak memperdulikannya.Saya lontarkan kedalam bakul sampah.Kemudian mereka menghantar surat tuntutan samman , lagi sekali saya tidak endahkan dan mencampakkannya kedalam bakul sampah. Kemudian saya diarahkan supaya membela diri dalam mahkamah dan sekali lagi saya tidak endahkan arahan itu dan mencampakkannya kedalam bakul sampah. Saya, sudah tentu juga tidak menghadhir diri dalam mahkamah maka mereka memperolehi penghakiman kerana saya tidak menghadirkan diri.Tidak lama nanti, mereka akan menyampaikan keputusan penghakiman tersebut kepada saya dan saya akan melakukan apa yang terbaik , saya akan mencampakkannya ke bakul sampah.

Kemudian mereka akan memfailkan bankrapsi terhadap saya dan saya akan , pada waktu menerima notis bankrapsi , tahu apa ? Ya , saya juga akan campakkannya ke bakul sampah . Itulah nilai yang saya berikan keatas semua Surat Samman dan tuntutan dan apa sahaja yang mereka kirimkan kepada saya dan saya akan teruskan perlakuan sama dan meneruskan permainan keadilan yang palsu di Malaysia.

Sebab utama Nordin mampu ‘mendapat’ saya adalah disebabkan orang bodoh dalan Suara Keadilan ( harap bukan Zunar atau Tian Chua), surat khabar Parti Keadilan, membuat satu kesilapan bodoh ‘mencuri’ sesuatu daripada Malaysia Today dan menerbitkannya dalam surat khabar mereka tanpa terlebih dahulu mendapat keizinan saya. Malah, saya sendiri tidak menyedari yang mereka telah mengambil item tersebut daripada Malaysia Kini sehinggalah saya menerima Letter of Demand daripada peguam Nordin.Adalah satu perkara yang sangat bodoh di pihak mereka yang melakukan hal tersebut yang menjadi sebab mereka mampu menyusahkan saya. Tetapi tidaklah sampai saya tidak boleh tidur kerananya.Mungkin selepas ini, mereka akan lebih berhati-hati untuk mencuri bahan saya tanpa mendapat keizinan daripada saya terlebih dahulu.

Bagai mana pun, apa yang menggelikan saya sangat ialah , saya adalah tajuk utama diTV3 malam tadi.Biasanya berita utama memuatkan hal Perdana Menteri, keduanya ialah tentang Timbalan Perdana Menteri, kemudian berkaiatan krisis di Trengganu , diikuti dengan beberapa propaganda tentang Pembangkang, umpamanya krisis di Selangor atau di Perak atau di Pulau pinang , atau yang sepertinya.Tetapi malam tadi, kesemuanya itu mengambil tempat kedua sedangkan saya merupakan item utama dalam berita.Dan ianya bukan sekadar 30 saat sepertimana biasanya item berita disiarkan.Ianya beberapa minit – tidaklah buruk pada saya.

Kemudian Nordin Kardi membuat kenyataannya dan melalut memperkatakan tentang bagaimana laman blog telah mencemarkan reputasi cendekiawan seperti dirinya. Alahai, sejak bila dia jadi seorang cendikiawan? Jika dia seorang cendekiawan, maka Madonna seorang yang masih dara.Nordin hanyalah seorang‘psy-war man of BTN', agensi yang ‘membasuh otak’ kakitangan kerajaan dan para pelajar supaya percaya bahawa negara ini adalah negara Melayu dan kaum Cina dan India adalah pendatang yang mesti diltempatkan ditempat yang selayaknya dan mesti di peringatkan selalu bahawa mereka itu adalah ‘pendatang’ . Dan untuk menggosok Abdullah Ahmad Badawi ditempat yang betul , mana-manalah sahaja tempat yang tepat, dia di lantik jadi Naib Chancellor UUM. Cendekiawan yang sebenar patut menuntut malu RM100juta daripadanya kerana memberikan nama yang buruk kepada gulungan mereka.

Saya harap Nordin telah menghabiskan banyak wang untuk membayar upah guaman atas tuntutannya terhadap saya sebab pastinya dia tidak akan mampu membuatkan saya membayar untuknya perbelanjaan guamannya.tetapi saya berasa , jika anda memegang jawatan tertentu dalam kerajaan, anda sentiasa boleh mendapat kontraktor Cina untuk melunaskan bill anda. Adakah saya berkata sesuatu yang akan membolehkannya meng-sue saya lagi? Baiklah, saya juga akan meneruskannya dengan sampah masyarakat seorang Melayu yang menjijikan ini; yang membuatkan saya malu mengaku diri saya seorang Melayu.

Hingga kita berbual lagi, kalian jagalah diri, dan jauhkan diri dari mahkamah.

Tiada ulasan:

Nuffnang